Sigma Personeelsdiensten
Vragen?

Wat is employer branding en waarom is het zo belangrijk?

Het beeld dat mensen van een bedrijf hebben, bepaalt onder andere of ze bij dat bedrijf willen werken. Om werknemers te vinden en te behouden is een goede employer branding daarom heel belangrijk. Wat levert het jou op?

  • Met employer branding promoten bedrijven zichzelf als een goede werkgever
  • Sociale media kunnen een belangrijke rol spelen in de branding
  • De waarden die voor een bedrijf belangrijk zijn, bepalen de employer branding
  • Verschillende KPI’s geven je inzicht in de huidige stand van zaken

Wat is employer branding precies?

Employer branding staat voor het opbouwen en bevorderen van de reputatie van een bedrijf als aantrekkelijke werkgever. Door een bepaald imago en sterke identiteit op te bouwen trek je getalenteerde individuen aan en behoudt je bestaande werknemers. De concurrentie in de arbeidsmarkt is tegenwoordig erg groot. Een sterk werkgeversmerk is daarom cruciaal. Belangrijke aspecten van een werkgeversmerk zijn onder andere de bedrijfscultuur, compensatie, secundaire arbeidsvoorwaarden en kansen voor professionele groei.

Waarom is employer branding belangrijk?

De arbeidsmarkt is krap. Het is voor bedrijven daarom cruciaal om medewerkers aan de organisatie te binden en vast te houden. Een employer branding kan de loyaliteit van werknemers versterken. Een goede start hierbij is om je waarden te vertalen in een ijzersterke arbeidsmarktpropositie. Om dat te kunnen doen heb je inzicht nodig in de maatschappelijke positie waarbinnen je bedrijf zich bevindt en inzicht in de mensen die je zoekt.

Hierbij geldt dat hoe specifieker en eerlijker je in handelen en communiceren bent, hoe beter. Waarden bepalen je werkgeverschap en je moet doen wat je zegt om je werkgeversbeloften waar te maken.

Hoe belangrijk zijn waarden voor je bedrijf?

In de Edelman Trust Barometer, een onderzoek uit 2022, zegt 58 procent van de respondenten dat ze merken kopen of promoten gebaseerd op hun overtuigingen en waarden. Bijna zes op de tien werknemers kiest een werkplek op basis van gedeelde waarden en verwacht dat hun directeur een standpunt inneemt over maatschappelijke kwesties. En 64 procent van de investeerders wil bedrijven steunen die opereren in lijn met hun waarden. De verwachtingen die aan bedrijven en hun personeelsmanagement worden gesteld zijn dus hoog. Dat geldt ook voor werkzekerheid, geloof in goed werkgeverschap en het waarmaken van gedane beloften.

Je bedrijf is een complex systeem met een cultuur. Werkgeverschap is de menselijke kant binnen dit systeem. Goed werkgeverschap betekent zorgvuldigheid en het hanteren van gelijkheid. Het wekt vertrouwen, stimuleert zelfregie en bevordert een platte organisatiestructuur.

Aandachtspunten bij employer branding

Wil je serieus aan de slag met employer branding? Denk dan eens na over de volgende aandachtspunten.

  • Hoe gezond is je bedrijfscultuur?
  • Waar kun je dat aan merken?
  • Welke impact heeft dat op je mensen?
  • Ben je wel aantrekkelijk om voor te werken?

Goed werkgeverschap is in een krappe arbeidsmarkt en tijd van hoge verwachtingen naar bedrijven en hun personeelsmanagement toe, erg belangrijk. Krijgt employer branding bij jou de aandacht die het verdient? Sigma adviseert en begeleidt je bij het doorvoeren van de nodige veranderingen en het onderzoeken en opstellen van strategische keuzes. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op.

naar inspiratie overzicht